MŠ na Námestí Gy. Széchényiho č.3 v Nových
Zámkoch poskytuje predprimárne vzdelávanie. Stanovené ciele rešpektujú
individuálne vekové a vývojové zvláštnosti detí aj ich úroveň
rozvinutých schopností a návykov.
Naša materská škola sa okrem iného zameriava vo svojom
školskom vzdelávacom programe aj na „Jednoduché jogové cvičenia pre deti
predškolského veku“. Cieľom cvičení je rozvíjať
perceptuálno- motorickú a sociálno - emocionálnu oblasť
dieťaťa. Preto sa už od útleho detstva snažíme viesť deti k pohybu,
radosti z neho, aby sa v nich táto potreba posiľňovala a postupne
fixovala.
Čo to JOGA vlastne je?
Je to jedna z metód na rozvoj tela, ducha, a vedomia s
výrazným psychosomatickým a integrujúcim účinkom. Pravidelné cvičenie
jogových pozícií - ásan, dychových a relaxačných cvičení má výrazné
účinky pri upevňovaní fyzickej kondície, duševnej rovnováhy a
koncentrácie. Okrem preventívneho pôsobenia proti nesprávnemu držaniu
tela, nácviku správneho dýchania a zvyšovania celkovej odolnosti detí
vystupuje do popredia relaxačný význam jogových aktivít. Je to prevencia
pred následkami nepriaznivého rodinného prostredia a následnými
neurózami.
Preto podľa uvedených faktov plnia jogové cvičenia potrebu harmonického rozvoja dieťaťa
v oblasti pohybovej, citovej mentálnej a mravnej. JOGA je vedecký systém overený stáročiami.
Žiadny pohybový systém nezapája psychiku do telesných cvičení v takej miere ako joga.
Klúčový význam pre zvládnutie telesných cvičení má osvojenie si relaxácie a správneho dýchania.
V pedagogickej praxi je nutné rešpektovať prirodzenú
pohybovú aktivitu detí. Preto sú jogové cvičenia - ásany motivované
vhodnými prirovnaniami s pozitívnym nábojom: zvieratká, rastliny,
slniečko a i. Odlišný je aj charakter jogových cvičení. Oproti
dynamickému cvičeniu s daným tempom sa ásany cvičia voľne s krátkou
výdržou v pomalom tempe. Úplne sa strácajú prvky súťaživosti: kto skôr, a
i. Podobne pri dychových cvičeniach sa deti učia preciťovať nádychy a
výdychy – vedome si kontrolovať ich účinky pri natiahnutí a
uvoľnení svalstva. Nesporný je vplyv
cvičenia na stav chrbtice a na vnútorné orgány. Učiteľ musí
poznať presnú metodiku jednotlivých
fáz cvičenia a precítiť ich účinky na vlastnom tele, poznať
kontraindikácie.
Prvky jogových cvičení sa nerealizujú len v pohybových
aktivitách. Svoje uplatnenie majú i v
edukačných aktivitách napr. vo výtvarnej – precvičenie
prstov, zápästia, celej ruky; v hudobnej a
jazykovej – nácvik správneho dychu pri speve a reči; dychové
cvičenia napomáhajú sústredeniu sa
v rôznych činnostiach. Jogové cvičenia sa môžu prevádzať i
počas pobytu vonku.
Na záver je nutné spomenúť i tú oblasť života dieťaťa, ktorá je jogou ovplyvňovaná a to je
prosociálne správanie a etika – láska ku všetkému živému a princíp neubližovania.
V našej materskej škole máme s jogovým cvičením dobré skúsenosti. Deti ju cvičia radi, preto jej
prvky uplatňujeme v našej práci. Pre zdravie človeka a ešte viac pre naše deti je pohyb
neodmysliteľnou súčasťou každodenného života. Preto sa už od útleho detstva snažíme viesť deti k
pohybu, radosti z neho, aby sa v nich táto potreba posilňovala a postupne fixovala do ďalších rokov.
vypracovala: Mária Vargová (učiteľka MŠ)
Materská škola, Námestie Gy. Széchényiho 3, 940 58 Nové Zámky